Temavecka i EE och FT

Under våren har vi haft temavecka för åk 1 i EE och FT. Temat för veckan vad ”min framtid” och fokus låg på verklighetsanknutna arbetsuppgifter. Eleverna upplever ofta att det som sker i skolan står utanför ”verkligheten”, och genom temaveckan har vi belyst att allt som sker i skolan är mer eller mindre knutet till vad de kan komma att stöta på i framtida arbetssituationer.

Eleverna på EE och FT fick under veckan besök från tidigare elever på gymnasiet, elever som gått ut och nu jobbar inom branscher som kan kopplas till el- eller fordonsinriktningarna. Ronja kom från Högsby/Orrefors och hon jobbar som lastbilschaufför på Eb Logistik i Oskarshamn. Elin Nilsson kom från DynaMate i Oskarshamn. Hon jobbar som ritare och konstruktör, men arbetar också med viss service. Ronja och Elin berättade om hur de hamnat där de är idag och vad som var viktigt att lära sig på vägen. Elin betonade framför allt hur viktig engelskan var för henne, då mycket av vad hon läser om dagarna är skrivet på engelska.

Eleverna har också fått arbeta med att skriva ett CV och ett personligt brev, både i svenska och i engelska. Alla tyckte att det var väldigt nyttigt att lära sig, både inför kommande sommarjobb, men även för arbetssökande längre fram. Eleverna upplever att de blir mer motiverade av att arbeta med fokus på framtiden och verkligheten.

Inom matematiken fick el- eleverna göra en offert på en elinstallation som de utfört tidigare i veckan. FT beräknade hur mycket man kan lasta, vikten och körtider som kan uppstå i ett framtida yrke. Eleverna på EE fick också lära sig hur och var de kan använda olika internetsidor för att skapa ett ansikte utåt och börja skapa ett möjligt nätverk av kunder.

Temavecka på EE och FT

Eleverna på FT fick också besök av Transportarbetarförbundet i början av veckan. Där fick de information om anställningsformer samt löner. De avslutade också sin vecka med att alla FT-årskurser samlades i Valhall för föreläsning och gemensam prisutdelning av regionschefen för Sveriges åkeriföretag. Priset tilldelades klassen med bäst resultat på skoltävling. Det är en tävling i branschfrågor och klassens gemensamma resultat ledde till seger. Eleverna i årskurs tre vann tävlingen i sydöstra Sverige. Det är något alla ska vara stolta över! Vinsten firades med att alla bjöds på tårta!

Ida Nordin