Vi tackar för besöket!

Då var första träffen i projektet Erasmus+ S.P.E.E.D. avklarad. Vi har hunnit med mycket under dessa dagar och vi ser fram emot nästa träff med våra europeiska vänner. Många träffar återstår och i maj reser några av våra svenska elever till Belgien, sedan är det Ungern i september och under 2019 blir det resor till Italien, Rumänien och Tyskland.

Affärsplanen har nu presenterats och utvecklats. Eleverna har fått nya vänner, nya kunskaper och nya intryck från de olika länderna. Några av vinsterna i det här internationella projektet, är att lära sig att jobba med andra människor, att utveckla möjligheter till nätverk och att göra sig själv anställningsbar. Inte bara i Sverige, utan i hela Europa, säger Karim Elzebda, som är en av lärarna i projektet.

Detta var uppstarten på projektet och vi har mycket arbete kvar innan vi når målen med företaget och projektet i sin helhet. Några av målen handlar om hållbarhet, att bli anställningsbar och att motverka ungdomsarbetslöshet. Målet är också att vårt arbete ska bli en mall för andra att följa i liknade företag och projekt.

Vi tackar för besöket och ser fram emot nästa träff!

Mer om projektet i media:

Dagens Hultsfred

Vimmerby tidning

Förmiddag i P4 Kalmar (Inslaget börjar ca. 2.33 in i sändningen)