Barn och fritid i Sälen

Under andra läsåret på Barn- och fritidsprogrammet åker eleverna till Sälen och genomför kurserna Aktivitetsledarskap och Naturguidning. 5 dagar med olika aktiviteter där eleverna får prova på att genomföra det man förberett och planerat innan resan. Slalom och längdskidåkning varvas och även olika kvällsaktiviteter planeras och genomförs. Planerad budget, tidplan, och själva genomförandet av aktiviteten ska hänga ihop.

-Det är kul och se att det man förberett faktiskt fungerar i praktiken, man upptäcker också saker som man inte tänkte på innan, som man får ändra och anpassa när det är på riktigt.

Eleverna bor tillsammans i 5 dagar och måste ta ansvar för matlagning, städning och att hålla ordning på allt i stugan och samtidigt passa tider och förbereda de olika passen under dagarna.

-Vi har olika ansvarsområden, som inköpslistor, veckans meny och matlagning. Alla hjälps åt och vi umgås dygnet runt. Allt det praktiska måste funka om vi ska hinna med skoluppgifterna. Den här veckan lär vi känna varandra ännu bättre och vi blir ännu mer sammansvetsade. 

Även i trean erbjuds eleverna att åka till Sälen, då på APL, Arbetsplatsförlagt lärande. Eleverna deltar då i skidskola och det är mer “skarp läge” som gäller. Resan i trean är lite mer krävande och samtidigt mer spännande. Då kör vi 4 pass om dagen tillsammans med handledare och vi har grupper med riktiga turister i olika åldrar. “Då måste man ha koll”, säger en av eleverna från årskurs tre. Då är det skönt att vi gått igenom allt innan vi gör resan på riktigt.

Vad är det som gör Barn- och fritidsprogrammet så bra?

– APL! Att få variera det teoretiska med det praktiska passar mig! Alla program, inte bara yrkesprogrammen, borde få prova på praktik tycker jag.

– Lärarna är lite som oss elever. Man kan skoja och ha roligt ena stunden men sen är det tillbaka till skolarbete igen. Man blir mer avslappnad när lärarna bjuder på sig själva och det är roligare att jobba när man vet att man kan fråga om vad som helst.

-Lärarna anpassar mycket utifrån klassen och man märker att de vill hålla ihop gruppen och stötta alla. Man känner sig som en i gänget.

Läs mer om Barn- och fritidsprogrammet