Matematik & ledarskap

Elever och lärare från BF17 jobbar med matematik och ledarskap i utomhusmiljö tillsammans med barn från Oredans förskola i Hultsfred.

Olika aktiviteter har planerats och genomförs nu i skarpt läge. I en aktivitet har Tidssnapparen tagit tiden och siffrorna från klockan, som förskolebarnen fick hjälpa till att leta fram i skogen. Varje låda, som gymnasieeleverna själva knåpat fram och räknat ut volym och area för, innehöll en siffra som förskolebarnen skulle använda för att göra klockan hel igen.

Under pågående aktiviteter bedömer lärarna elevernas individuella insatser och hur man jobbar i grupp. Engagemang, hur man styr upp gruppen, hur väl förberedd man är och hur man tillämpar det man tidigare lärt sig i klassrummet, är några av sakerna som lärarna tittar på. Eleverna sätts på prov och ibland får man improvisera för att lösa uppgiften. Det är en del av ledarskapet.

– Det var kul att se barnen i vår aktivitet. Några blev glada och skrattade, andra lite ledsna när det inte gick så bra, då får man hjälpa så att alla hänger med, säger Jesper Johansson, som varit med och planerat aktiviteten Memory, där förskolebarnen fick träna på siffror och geometriska former.

– Det är roligt att samla ihop barnen och få alla att lyssna och förstå. Det är ju det här jag vill jobba med, så det är jättebra att vi får prova på att jobba praktiskt, säger Cornelia Esping.

Ali Osman Said, har valt inriktningen Socialt arbete.
– Kanske vill jag bli polis, utbildningen är ganska bred så jag har mycket att välja på, säger han.

Läs mer om Barn- och fritidsprogrammet