BF i jakten på det perfekta klassrummet
Eleverna på Barn- och fritidsprogrammet jobbar i ett projekt med fokus på miljön i rummet. Eleverna ska vara med och bestämma hur ett klassrum för trivsel, bra arbetsmiljö och undervisning kan se ut.
Genomgång i aktivitetsbaserad arbetsmiljö, rundtur i Makerspace bland kreativa arbetsmiljöer och sedan praktiskt arbete med att själv skapa det perfekta klassrummet.
Vi skissar från grunden och tittar på olika sätt att visualisera och presentera en idé. Idag var det därför genomgång i manuell skissteknik och 3D-verktyg. Vi lärde oss grundläggande skissteknik, perspektiv och skuggning med penna och papper. Vi pratade om olika digitaliseringstekniker för att sedan fortsätta skapandet i digitala 3D-verktyg.
– Alla kan teckna och alla kan skapa i 3D. Det handlar om att våga, att komma igång, att prova sig fram och inte vara rädd för att göra ”fel”. Det blev många skratt på vägen och ibland var det faktiskt eleverna som fick visa lärarna hur ett 3D-verktyg fungerar, säger Joachim Fasth, IKT-utvecklare på Hultsfreds gymnasium.
Alla grupper kommer att presentera sina klassrum. Vi väntar med spänning på de färdiga resultaten!