Nyhetsarkivet

HT18 om reklamens påverkan på individen

Proffsig presentation i proffsig miljö

Idag besökte Ebba Johansson, Elvira Persson och Chonthicha Phonraksa biblioteket och genomförde en presentation kring reklam och marknadsföring. Arbetet är en del i kursen ”Reklam och försäljning” på programmet Hotell- och turismprogrammet.

Dagen blev både ett avslut på del ett i projektet men också en start på del två där vi ska titta närmare på reklamens påverkan på individen. Nu med fokus på hur barn påverkas av reklam.

Till vår hjälp har vi Hampus, vår skolbibliotekarie, som kommer att hjälpa oss med material- och faktainsamling i del två av projektet.

 

Läs mer om Hotell- och turismprogrammet

 

 

Undervisning på plats

Hultsfreds gymnasium återgår till undervisning på plats för alla elever – Valhall blir extra matsal

På måndag den 31 augusti kommer Hultsfreds gymnasium att återgå till undervisning på plats även för de fyra klasser och de lärare som haft undervisning på distans sedan måndagen den 24 augusti. Utöver de anpassningar som redan gjorts kommer även eleverna att delas upp vid skollunchen, så att både Hultsfreds gymnasiums matsal och Valhall kommer att användas som lokal.

Fyra klasser och ett antal lärare har haft distansundervisning under en vecka sedan två elever på Hultsfreds gymnasium testat positivt för covid-19. Inga fler covid-19-fall har upptäckts på Hultsfreds gymnasium, och undervisningen kommer nu att återgå till att vara på plats.

Ett antal anpassningar har redan tidigare gjorts för att minska risken för smittspridning, men utöver det kommer man nu även att dela upp eleverna under lunchen, så att cirka 250 elever får äta i Valhall.

– Vi har fört kontinuerliga samtal med smittskyddsläkare kring situationen, och vi har kommit fram till detta beslut. Vi har en allmän smittspridning i vår kommun, och vi följer de rekommendationer som finns, säger Martin Snickars, barn- och utbildningschef.

Elever och vårdnadshavare på Hultsfreds gymnasium har informerats.
I övrigt ska elever och personal följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer för att minska risk för smittspridning. Du kan också läsa mer om de åtgärder som vidtagits här.

Viktig information till elever i åk 1!

Föräldramötet onsdagen den 26/8  för elever

i åk 1 är inställt.

 

Med vänlig hälsning/

Andreas och Elisabeth

Rektorer Hultsfreds gymnasium

Ytterligare anpassningar av undervisningen pga Covid-19

Vi har i helgen fått beskedet att ytterligare en av våra elever har testat positivt för Covid-19. Eleven var på skolan under onsdagen men har sedan varit hemma i väntan på att testas. Testet visade att eleven har Covid-19, han uppvisar symtom. Detta besked innebär att vi kommer driva all undervisning för klasserna ES19 och ES18 på distans till och med fredag kommande vecka. Vi har varit i kontakt med Region Kalmar, smittskyddsläkaren Lisa L S och diskuterat med henne hur vi ska förhålla oss till situationen på bästa sätt. Hon uppmanar att vid lindriga symtom ska man vara hemma, tänka på att hålla avstånd och att begränsa sitt umgänge. Följande lärare kommer också att bedriva sin undervisning på distans hemifrån för åk 2 och åk 3 elever oavsett programtillhörighet: Marianne Vifell Waters, Tobias Johansson, Christoffer Frick, Mattias Berggren, Åsa Thyrén och Gustav Borgengren. Du som tillhör en blandgrupp där ES19 och/eller ES18 ingår kan följa undervisningen på distans från skolans lokaler. Du som går i åk 2 och åk 3 och har ovanstående lärare får även följa undervisningen hemifrån på distans, om det fungerar med ditt övriga schema. De lektioner som ovanstående lärare skulle driva för åk 1 kommer vi att sätta in vikarier för i skolan.

 

/ Rektorerna på gymnasiet Andreas och Elisabeth och Barn- och utbildningschef Martin Snickars

Anpassningar av undervisningen utifrån Covid-19 besked!

Vi har under dagen nåtts av beskedet att en av våra elever har testat positivt för Covid-19. Eleven var på skolan under onsdagen, men har sedan varit hemma i väntan på att testas. Testet visade att eleven har eller har haft Covid-19 och han är idag symptomfri. Detta besked innebar att vi genast beslutade att eleverna i de klasser där eleven vistats fick avbryta sina studier och gå hem idag. Samtidigt kontaktade vi smittspårningsenheten i region Kalmar för vidare besked.

Beskedet från smittspårningsenheten är att inte ser någon förhöjd risk för smittspridning hos oss. Om de gör bedömningen att de vill starta en utökad smittspårning på vår skola, kommer de att återkomma med det beskedet. Eleven som testats kommer att vara hemma under kommande vecka och vi har för säkerhets skull beslutat att göra detsamma med alla elever i klasserna EK19, EK18 samt de lärare som jobbade nära eleven i onsdags.

Detta innebär att vi kommer driva all undervisning för klasserna EK19 och EK18 på distans. Även andra grupper i åk 2 och åk 3 som har lärare som vistats nära eleven, kommer att få distansundervisning. För åk 1 kommer lektionerna hållas i skolan med hjälp av vikarier.

/
Rektorerna på gymnasiet
Andreas och Elisabeth

och

Barn- och utbildningschef
Martin Snickars

Vårt nya skolbibliotek

Nu är nya biblioteket öppet i centrala Hultsfred. Det blir också vårt nya skolbibliotek och på plast finns Hampus Eriksson som jobbar där som gymnasiebibliotekarie.

Förutom 45000 böcker så finns också konferensrum, seminarierum, grupprum, studio för ljud- och videoredigering, barnens läshörna, pysselrum, mini-Makerspace, Rockarkivets utställning. Allt i nya toppmoderna lokaler.

– Som elev kan du få hjälp att söka information till ett arbete. Få lästips m.m. Som lärare kan du höra av dig om du vill att jag kommer ut till klassen och informerar om källkritik eller allmänt om bibliotekets roll i samhället. Vill ni komma på klassbesök går det också bra. Hör av er i god tid innan, så anpassar vi och förbereder besöket på bästa sätt.

Välkomna!

/Hampus

Välkommen till ett nytt läsår!

Du som ska börja hos på ett nationellt program i åk 1 är välkommen till vår matsal kl 8.15 tisdagen den 18/8. Ska du börja på IM eller redan gått på IM ska du komma kl 9.15 till matsalen tisdagen den 18/8.

Ska du börja i åk 2 eller i åk 3 kommer du istället kl 9.15 på onsdagen den 19/8 till det klassrum där du förra läsåret hade din coaching.

Läget har förändrats en hel del p g a Covid-19 och nu ska vi ha undervisning på plats i skolan igen. Det innebär inte att pandemin är över, utan vi måste förhålla oss till de rekommendationer som gäller för att minska smittspridningen. Trots detta ser vi mycket fram emot att få träffa er alla personligen och fysiskt istället för via en datorskärm. Vi har gått igenom hur vi kan göra miljön säkrare och kommer att i möjligaste mån följa nedanstående punkter för att alla ska känna sig säkra:

  • Inte ha stora samlingar i onödan om alternativ finns. Går det t ex att ha en viss aktivitet utomhus kommer vi att ha den utomhus.
  • Vi försöker att lösa så att vi undviker trängsel i skolans lokaler. Det innebär t ex att vi är noga med att hitta stora klassrum till stora undervisningsgrupper.
  • Vi planerar för att genomföra digitala utvecklingssamtal och ”lära känna samtal”.
  • Vi undersöker möjligheten att tillsammans med KLT förändra scheman, så att vi undviker trängsel på bussarna.
  • Vi prioriterar om städinsatserna så att vi städar vissa utsatta ytor oftare, som t ex dörrhandtag.
  • Vi försöker minska antalet ätande i matsalen som äter på samma tid.
  • Vi planerar tillsammans med lärarna för att undvika inslag i undervisningen som innebär närkontakt.

Välkommen
/
Rektorerna på gymnasiet

Studentfoton 2020

Barn- och fritidsprogrammet och El- och energiprogrammet

Ekonomiprogrammet och Estetiska programmet, E-sport

Fordons- och transportprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet

Hultsfreds gymnasiesärskola

Vi livesänder studenten

Vi kommer att sända studenternas utspring via vår Facebook.

Hultsfreds gymnasium Facebook

Utspring fredag 12/6

09.00  EK17
10.00  BF17
11.00  SA17
12.00  VO17
13.00  EE17
14.00  NA17
15.00  ES17
16.00  FT17

 

Studentfirande – tider

Information om studentfirande vid Hultsfreds gymnasium 2020

Upplägget är anpassat efter folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilka även har tolkats av länets smittskyddsläkare. Detta för att vi ska kunna göra vissa avslutningsceremonier, utan att riskera att bidra till en ökad smittspridning av Covid-19.

Det innebär bland annat att vi endast får ordna aktiviteter för enskilda klasser eller i undantagsfall ett par mindre klasser som slås ihop. Vi ska samtidigt undvika att skapa evenemang som inte samlar fler än högst 50 personer på samma plats. Av den anledningen kan vi inte ordna någon kortege eller utspring som offentliga tillställningar. Istället kommer varje student få två biljetter att dela ut till anhöriga, som under vissa tider får komma till skolan för att se på utspringet. Inga andra aktiviteter är möjliga att ta del av för dig som är anhörig, även om du fått en biljett.

Vår riskbedömning grundar sig på att alla respekterar och håller de tider som anges. Fungerar inte detta, och/eller andra åskådare som vi inte kan avvisa dyker upp, kan hela tillställningen komma att behöva avbrytas. Vi ber dig som är eller har en student att hjälpa oss att sprida detta. Det vore mycket tråkigt om vi skulle behöva ställa in utspringet. Trots allt blir utspringet ett minne för livet för våra studenter. Området där utspringet sker kommer att vara inhägnat och insynsskyddat. Läs nedan vad som gäller för dig som behöver skjutsa en student och som har biljett för att se utspringet!

Utspringet fredag 12/6

08:30   GYSÄR (Fordonsvård och godshantering samt Hotell, restaurang och bageri)

09.00   EK17

10.00   BF17

11.00   SA17

12.00   VO17

13.00   EE17

14.00   NA17

15.00   ES17

16.00   FT17

OBS: Tillhör du en riskgrupp eller är fyllda 70 år ber vi dig avstå från att besöka tillställningen.

Hålltider: (Viktiga att följa för att utspringet inte ska behöva avbrytas)

  • Bilar får anlända tidigast 20 min före utsatt starttid.
  • 15 minuter före utsatt tid kommer studenten till huvudentrén.
    Anhöriga går INTE till huvudentrén, utan till andra sidan gymnasiet mot Albäcksskolan.
  • Anhöriga släpps in 10 minuter före utspring på ett område bakom skolan (vid parkeringen för Albäckskolan), som är inhägnat och insynsskyddat. Anhöriga hänvisas till specifik plats som är markerad på området.
  • Start på utsatt tid är nödvändig!
  • Uppträdande 5 min (inkl. kort tal av rektor/mentor)
    Utspring sker genom att studenterna uppträder på en scen, vilket också livesänds och läggs ut i efterhand på vår hemsida och Facebook.
  • Efter uppträdandet släpps eleverna en klass eller halvklass i taget ut till anhöriga.
  • Studenter och anhöriga avlägsnar sig omgående från området. Alla som lämnat området uppmanas att omgående lämna skolan. Detta är en förutsättning för att vi ska kunna genomföra nästa utspring.

Marginal till nästa bil anländer måste finnas. Annars kan vi behöva avbryta tillställningen.
Vänligen respektera detta!

Måste utspringet avbrytas, för att det skapar folksamling eller för att tidsschemat inte kan hållas, kommer detta meddelas via skolans Facebook-sida och hemsida. Vi kommer ha ordningshållare på plats för att undvika detta, men vi behöver din hjälp att förklara att det kan förstöra för alla studenter om de kommer oinbjudna till skolan. De som kommer oinbjudna kommer inte heller att se något av framträdandet på annat sätt än via Internet eftersom området kommer vara inhägnat och insynsskyddat.

Tack för din hjälp med att skapa en bra studentavslutning!

Ytterligare ceremonier som bara är för våra studenter och för skolans personal:

Du som elev kommer in till skolan en timma före utsatt tid nedan! (inte för tidigt och inte för sent) Detta för att rensa ditt skåp, lämna böcker, passerkort, skåpsnycklar, datorer och andra saker du lånat av skolan. Även klassfotografering kommer under säkra former att utföras på denna tid.

Tisdag 9/6:
EK17 Samling i A23 13.00
Studentlunch mm i matsalen kl 14.00 – 15.30

Onsdag 10/6:
FT17 Samling i A24 10.00
Studentlunch mm i matsalen kl 11.00 – 12.30

Onsdag 10/6:
SA17 Samling i A29 13.00
NA17 Samling i A17 13.00
Studentlunch mm i matsalen kl 14.00 – 15.30

Torsdag 11/6:
VO17 Samling i A39 10.00
ES17 Samling i A45 10.00
Studentlunch mm i matsalen kl 11.00 – 12.30

Torsdag 11/6:
BF17 Samling i A46 13.00
EE17 Samling i A37c 13.00
Studentlunch mm i matsalen kl 14.00 – 15.30

Välkommen!

/Skolledning och personal