Nyhetsarkivet

BF-elever i Sälen

BF18 på utbildningsresa i Sälen. Eleverna tränar sitt ledarskap med olika ledaruppgifter i vinterlandskap. De utvecklas i sin förmåga att välja och använda utrustning och teknik för olika aktiviteter i naturen så som utförsåkning och längdåkning. Resan för BF18 är knuten till kurserna Aktivitetsledarskap och Naturguidning.

Mikael Bohman, Henrik Mellberg och Ola Nilsson

Läs mer om Barn- och fritidsprogrammet

Hultsfreds gymnasium tillsammans!

En lärare kommer gåendes genom korridoren. Det är tidig morgon och solljuset flämtar in genom de stora fönstren, elevernas skuggor rör sig i böljande mönster som breder ut sig över golv och väggar. Ljudet av nyckelknippor som dussintals klingande änglaspel, lågmälda skratt och den buckligt tomma dunsen när ett elevskåp stängs. Det luktar varmt kaffe, någon ropar ”god morgon” till läraren som svarar med ett glatt skratt; ”vi ses i eftermiddag, då ska ni få höra fortsättningen!”
Läraren vandrar vidare och svänger runt hörnet, tar fram sin väl använda nyckel och låser upp dörren till klassrummet för sin första lektion med sina elever. En underbar start på dagen.

En lärare står i kön till matsalen. Längre bort i salen, genom myllret av människor och varma ångande mat-dimmor ser läraren plötsligt något överraskande och glädjande. Det är den eleven, just den som i åratal fått kämpa för att bara befinna sig bland andra människor.
Snabbt hivar läraren upp sin mat på tallriken, utbyter några ord med andra elever vid salladsbuffén och avslutar med att lägga upp rikligt med bönor och groddar. Sicksackar fram mellan bord och människor, med tallriksmodellen och telefon i ena handen, ett skvättande mjölkglas i den andra. Väl framme vid det bordet; ”Vad kul att se dig, går det bra om jag sitter med dig?” Eleven rodnar, tittar försynt upp och ett försiktigt leende spricker upp.
Det blir en fin lunch.

En lärare kommer gåendes genom korridoren. Det är tidig morgon och solljuset flämtar in genom de stora fönstren. Den ensamma skuggan från läraren sveper längs väggen som ett dåligt samvete, skuggan påminner om något som saknas. Tystnaden förstärker de bakgrundsljud som i vanliga fall dränks av elevernas fniss och samtal, näsan sticker till när doften av rengöringsmedel når fram. Precis som varje annan morgon svänger läraren återigen om hörnet och reflexmässigt åker den blankslitna nyckeln fram, när den sätts i låset väcks läraren av en plötslig insikt; ”Det finns inget så tomt som en skollokal utan dess elever.

En skola utan elever är som en bagare utan deg. Hultsfreds gymnasium utan er kära elever är inte sig likt.
Men, en skola är inte heller bara själva byggnaden undervisningen bedrivs i, en skola är mötet mellan människor. Ett möte där erfarenhetsutbyten leder till lärande, i två riktningar.
I brist på att det mötet kan ske just i skolans lokaler så är distansundervisning det bästa alternativet. Vi möts i den virtuella världen, och lärandet kan fortfarande ske, men under andra former. Den erfarenheten i sig kommer också kunna ge oss kunskap.

Men- ni skulle bara veta hur mycket vi saknar er!

Ta hand om er, följ rekommendationer kring förhindrande av smittspridning så hoppas vi verkligen att vi ses här snart igen.

 

Kramar-
Personalen på Hultsfreds gymnasium. 

Undervisningen i morgon torsdag 19/3

Undervisning i skolans lokaler flyttas till hemmet! (Detta gäller inte gysär eller ivis)
Vi kommer från och med nu att byta undervisningssätt till att bedriva lektioner på distans. Detta gäller fram till påsklovet och beror på att vi ska hjälpa till att dämpa smittspridningen av Coronaviruset (Covid19). Du ska inte komma till skolan, utan stanna hemma och läsa på Teams ”Team Hultsfreds gymnasium” vad du ska göra. Där finns det instruktioner om hur du ska koppla upp dig och få undervisning enligt schemat.

Imorgon kl 8.00-9.00 torsdag 18/3 ska du börja med att träffa din mentor på en videokonferens som läraren bjuder in till. Därefter kommer vi att följa lektionerna på schemat som startar efter kl 9.00, men bara genom att använda datorn. Ingen undervisning på plats!

Om du har problem med din dator eller behöver komma åt material som finns på skolan så kommer vi att lösa detta åt dig. Meddela din mentor eller undervisande lärare om detta behov finns. På Teams står det också hur du kontaktar IT-support om din dator inte fungerar.

Kontakt IT-support

 

Teaching in the school premises is moved to the home! (This does not apply to Gysär or IVIS)

From tomorrow onwards, we will change teaching methods to conduct lessons remotely. This applies until the Easter holidays and this the best way to prevent illness and to avoid being exposed to this virus (Covid19). Stay home and read at Teams ”Team Hultsfred’s high school” what to do.Do not come to school. Instructions can be found how to connect and receive instruction according to the schedule. Tomorrow 8.00-9.00 Thursday 19/3. The teacher will invite you through video conference call and you should start meeting your mentor through this video call. Then we will follow the lessons according to the following schedule that starts after 9am, but only by using the computer.

If you have problems with your computer or need access to materials that are available at the school, we will solve this for you. If any problem come sup inform your mentor or teacher. Teams also says how to contact IT support if your computer does not work.

 

لا توجد الدراسه في مبنى المدرسة! (هذا لا ينطبق على المدارس اصحاب ذوی  الاحتیاجات الخاصهgysärskolan )

من الآن فصاعدا ، سنقوم بتغيير طرق التدريس لإجراء الدروس عن بعد عن طریق استخدام الکمبیوتر. ينطبق هذا حتى عطلة عيد الفصح påsklovet، ولأننا سنساعد في منع انتشار فيروس كورونا (Covid19). لا يجب أن تأتي إلى المدرسة ، ولكن تبقى في المنزل وتقرأ Team Hultsfred gymnasium

ما يجب القيام به:

هناك تعليمات حول كيفية الاتصال وتلقي التعليمات وفقًا للجدول الزمني.

غداً 8.00-9.00 الخميس 19/3 ، يجب أن تبدأ بلقاء معلمك في من خلال الکمبیوتر یتصل المعلم بک. ثم سنتبع الدروس في جدول الدراسه الذي يبدأ بعد الساعة 9 صباحًا ، ولكن فقط باستخدام الكمبيوتر.

لا توجد دراسه فی المدرسه!

إذا كانت لديك مشاكل مع جهاز الكمبيوتر الخاص بك أو كنت بحاجة إلى الوصول إلى کتبک واغراضک في المدرسة ، نحن نحل هذه المشكلة نيابة عنك. أخبر معلمك أو مدرسك إذا کنت نسیت اغراضک فی المدرسه.

اذا کان عندک مشکله باالکمبیوتر اتصل با القسم ای تی IT

 

إدارة المدرسة الثانویه هولتسفرد

 

تدریس در داخل مدرسه نیست! (این مربوط به مدرسه افراد دارای معلولیت نیست)

از این پس ، روش های تدریس به تدریس انلاین تغییر خواهیم داد. این روش تدریس انلاین  تا تعطیلات عید پاک) (påsklovet دوام خواهد کرد و به این دلیل است که ما جلوگیری از گسترش Coronavirus (Covid19) کمک خواهیم کرد. شما نباید به مدرسه بیایید ، بلکه در خانه بمانید و در تیمهای ”مدرسه هولتسفرد” بخوانید که چه کاری انجام دهید. دستورالعملهای مربوط به نحوه اتصال و دریافت دستورالعمل ها طبق برنامه وجود دارد. فردا 8.00-9.00 پنجشنبه 19/3 شما باید انلاین باشید که معلم تان معلومات مهم همرای شما درباره تدریس انلاین شریک خواهد کرد

اگر در کمپیوتر خود مشکل دارید یا به وسایل  که در مدرسه موجود است ، نیاز دارید ، ما این مورد را برای شما حل خواهیم کرد. در صورت وجود این نیاز به مربی یا معلم خود تماس بگیرید. درتیم معلومات اضافی موجود است که چگونه با IT تماس بگیرید.

مدیریت مدرسه هولتسفرد

Kontakt IT-support

Kontakt IT-support

Använd Chatt i Teams. Då kan vi fjärrstyra din dator.

Om Teams inte fungerar går det också bra att ringa eller att skicka e-post.

 

Joachim

joachim.fasth@hkedu.se

0495-24 08 81

Rickard

rickard.jonsson@hkedu.se

 

Torsdag 19/3: start av undervisning på distans

Förändrat arbetssätt från och med torsdag 19/3

 

Hej!

Idag tisdag den 17/3 presenterade regeringen nya rekommendationer riktat till oss skolor i Sverige. En viktig del i rekommendationen handlar om att bedriva undervisning på distans för att fördröja smittspridning av corona-viruset.

Hultsfreds gymnasium kommer därför att påbörja vår undervisning på distans, våra elever uppmanas att stanna hemma men följa sitt ordinarie schema med hjälp av digitala hjälpmedel och instruktioner från sina lärare.

Dagsschema;
Onsdag 18/3;  Extrainsatt studiedag för elever.

Torsdag 19/3;
distansundervisning påbörjas.

Det här är en exceptionell situation vårt samhälle befinner sig i och vi är imponerade av hur våra ungdomar såhär långt visat förståelse för och hänsyn till att vi som skola måste ta ansvar och anpassa vår verksamhet utifrån myndigheters expertis.

Självklart förstår vi att detta påverkar inte bara våra elever, utan även elevernas familjers tillvaro.

Vi ber därför er vårdnadshavare att uppmärksamma era barn på att detta är ett beslut som fattats för samhällets bästa, där vi alla tillsammans måste hjälpas åt för att fördröja och jämna ut belastningen på hälso- och sjukvården. Vi måste alla ta detta på största allvar och hjälpas åt att fördröja smittspridningen.

Ett stort tack-

Andreas Ekberg, Elisabeth Kling och Micke Pettersson

UF-mässmonter

UF-eleverna på Hultsfreds gymnasium skapar en virtuell mässa med sina 3D-modellerade montrar i Makerspace.

– Vi tar alltid fram en skiss och en modell på våra montrar, innan den snickras ihop på riktigt, säger Britt Lindqvist Karlsson, lärare på Ekonomiprogrammet. Det är en obligatorisk del i processen. Nu tar vi det steget längre och lägger in de digitala montrarna i en virtuell mässhall med hjälp av Makerspace.

UF-företagen skapar modeller av sina montrar digitalt i 3D, komplett med möbler och produkter, under lektionerna i Makerspace.

– Detta är ett lysande exempel på hur digitala verktyg kan användas för att motivera, utbilda och samtidigt förädla resultatet av det arbete som eleverna utför i koppling till kursens centrala innehåll och lärandemål.

Eleverna lär sig mycket mer än modellering

Förutom kursens mål så lär sig eleverna enkel modellering, men vi täcker upp mer digital kompetens än så. Vikten av rätt ergonomiska verktyg. Kortkommandon och snabbtangenter. Nedladdning och installation av programvara. Söka och ladda ner källmaterial. Regler kring upphovsrätt. Filhantering, mappstrukturer med mera.

Grundläggande datorhantering helt enkelt, vilket eleverna har nytta av i allt sitt skolarbete.

Processinriktat lärande

Elever på Barn och-fritidsprogrammet i Bf17, har i kursen Skapande verksamhet haft workshop på Återbruket tillsammans med rektorerna Lena Homanen Malmer och Liisa Karlsson. Eleverna fick under en förmiddag, prova på att jobba med det nya pedagogiska arbetssättet processinriktat lärande.

Jättetrevlig förmiddag som uppskattades av alla!

Läs mer om Barn- och fritidsprogrammet

Information angående smittorisk

Information till vårdnadshavare angående smitto-risk i covid-19, orsakat av ett coronavirus benämnt SARS-CoV-2

 

Notera att: WHO har beslutat att det officiella namnet för sjukdomen som or-sakas av det nya coronaviruset ska vara covid-19. Covid-19 står för coronavirus disease 2019. Viruset som orsakar covid-19 har fått namnet SARS-CoV-2. Nedan används alla begreppen samlat som betydelse för sjukdomen och viruset. Med anledning av de nya svenska fallen av coronavirussmittade intensifierar Hultsfreds kommun arbetet mot smittspridning.

Skolelever och förskolebarn som befunnit sig i smittspridningsområden uppmanas att stanna hemma under inkubationstiden, vilket är 14 dagar från det man lämnat området. Hultsfreds kommun hänvisar till Folkhälsomyndigheten kring vilka länder och områden som berörs av smittspridning.

Om ert barn går i skola och har varit i ett smittspridningsområde de senaste två veckorna ber vi er kontakta skolan för att planera hemuppgifter under inkubationstiden.

Om man är symptomfri efter två veckor efter man lämnat ett smittspridnings-område anses det ej finnas någon smittorisk.

Vid frågor så kontakta i första hand er förskola eller skola.

Pär Edgren Martin Snickars
Ordförande Barn- och utbildningsnämnden Barn- och utbildningschef

EK19 besöker jurister

Elever på EK19, som läser i kursen Privatjuridik, var på besök hos juristfirman ÖFVER AB i Kalmar.

Eleverna fick ta del av en advokats vardag och inblick i en aktuell stämningsansökan

Besöket gick vidare till Kalmar tingsrätt, där eleverna fick sitta med vid en rättegångsförhandling.

Läs mer om Ekonomiprogrammet

Stipendier på NA

Berzeliusdagarna

Thea och Naba i NA17 har varit på Berzeliusdagarna, uppkallade efter den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius. Det är en tvådagars konferens på Stockholms universitet med syftet att uppmuntra gymnasieelever till fortsatta kemistudier och vad man jobbar med som kemist. Forskare från hela världen håller inspirerande föredrag, allt från nya grundämnen till kemikalier i vår mat. Kriminalteknik, läkemedel och hållbar paketering från träindustrin är andra spännande ämnen som visar att en kemist kan göra många olika saker.

Molecular Frontiers Symposium

Lena och Amir i NA18 fick läsårets Molecular Frontiers Symposium-stipendium – ett naturvetenskapligt stipendium arrangerat av Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Kännetecknade för konferensen var alla utländska föreläsare från Tyskland, Frankrike och USA. Eftersom några av dem tilldelats Nobelpriset förstår man att stipendiet är en av de finare utmärkelser gymnasielever kan få. Många av föreläsningarna handlade om nanoteknik, supraledare, fotoner, låg-temperaturer. Kanske det mest spektakulära var föredraget om kvantdatorn. Den bygger på kvantsystem så känsliga att deras tillstånd förstörs så fort de observeras!

Läs mer om Naturvetenskapsprogrammet (NA)